Οινόφιλος. Ο λάτρης, φίλος του οίνου, ο καλός, έως άριστος γνώστης για τις ποικιλίες αμπέλου, τα ιδιαίτερά τους χαρακτηριστικά, μα και αυτός που ψάχνεται, μελετά, διαβάζει, ταξιδεύει εντός κι εκτός, για να ζήσει βιωματικά ακόμη μια οινική περιπέτεια. Αυτός που έχει εκπαιδεύσει τον ουρανίσκο του, αλλά κι αυτός που απολαμβάνει το κρασί, στο σπίτι του, σε αυτό των φίλων, στο εστιατόριο, αν πληροί φυσικά κάποιες προϋποθέσεις.
Ποιες είναι αυτές οι ατυχείς προϋποθέσεις όμως, που μπορεί να του χαλάσουν την όλη οινική και γαστρονομική εμπειρία σε ένα εστιατόριο ή ένα wine bar; Η ομάδα της Fine&Dine ρώτησε 14 οινόφιλους για το εν λόγω θέμα, κατέγραψε τις απαντήσεις και σου τις παρουσιάζει αυτούσιες.
…δυστυχώς δεν το έχουμε!
Κάθεσαι στο τραπέζι σου, επιλέγεις με την παρέα σου το φαγητό σου, παίρνεις στα χέρια σου τη λίστα και μετά από μελέτη, επιλέγεις το κρασάκι σου. Έρχεται ο σερβιτόρος, του το λες και αυτός επιστρέφει σε λίγο ανακοινώνοντάς σου ότι “δυστυχώς δεν το έχουμε” ή “είναι έλλειψη” ή “πουλήσαμε τις τελευταίες φιάλες μόλις πριν λίγο”.
Τη ξαναμελετάς τη λίστα, βρίσκεις άλλο κρασί και παίρνεις και πάλι την ίδια απάντηση. Ναι, εκεί τα πράγματα ξεκινούν να χαλάνε, γιατί κατά που λέει και η σοφή ρήση “η καλή μέρα, από το πρωί φαίνεται”.
Οινοκατάλογος για γέλια ή για ….
Τι είναι μια λίστα κρασιού; Είναι ρε παιδί μου η Βίβλος καταγραφής των οινικών περιουσιακών αποθεμάτων ενός εστιατορίου, αλλά και η καταγεγραμμένη πρόταση ενός οινοχόου ή υπεύθυνου για το κρασί, ατόμου, στην οποία καλείται να γράψει για κάθε κρασί που είναι προς πώληση, τα στοιχεία της “ταυτότητάς” του.
Ναι, έχει και η κάθε φιάλη κρασιού ταυτότητα, γι’ αυτό για να είναι αναγνωρίσιμο ένα κρασί, όταν αναγράφεται αυτό στη λίστα πρέπει να καταγράφονται στοιχεία, όπως το όνομα του κρασιού, η ποικιλία ή ποικιλίες των σταφυλιών, ο παραγωγός, η περιοχή ή χώρα προέλευσης, η χρονιά…….
Αυτά τα στοιχεία αποτελούν όλα μαζί την ολοκληρωμένη ταυτότητα του κρασιού την οποία ο οινολάτρης αναζητά για να αναγνωρίσει και εντοπίσει το κρασί που επιθυμεί. Όταν στη λίστα αναγράφεται μόνο π.χ Shiraz, Limassol, Cyprus ή το όνομα ενός παραγωγού και η χώρα μόνο ή ένας κορυφαίος π.χ γαλλικός, δυσεύρετος οίνος, με τιμή που να τσούζει και απουσιάζει η χρονιά του, τότε δικαιολογημένα ο κάθε λάτρης του κρασιού θα νιώθει παραπληροφορημένος.
Ο σομελιέ σας;
Η ιστοσελίδα του εστιατορίου εκθείαζε και τον σομελιέ, τον άνθρωπο που θα σταθεί στο πλάι σου και θα σε βοηθήσει να ταξιδέψεις οινικά, να φτιάξεις αρμονικούς συνδυασμούς και όχι μόνο.
Κλείνεις τραπέζι και φτάνοντας εκεί τον αναζητά η παρέα για να πάρει ένα χέρι βοήθειας στην επιλογή του κρασιού.
Αντί αυτού, μαθαίνει η παρέα ότι ο εν λόγω οινοχόος, ναι μεν έφτιαξε τη λίστα, αλλά μην τον ψάχνεις στο εστιατόριο. Κανένα πρόβλημα λες εσύ και ζητάς το άτομο που έχει εκπαιδευτεί για να εκπροσωπεί τη λίστα αυτή και θα ηγείται της οινικής κουλτούρας και εμφανίζεται μπροστά σου ένα παιδί που αντιλαμβάνεσαι ότι δυστυχώς δεν είναι σε θέση για πολλούς και διάφορους λόγους να συμπαρασταθεί επάξια.
Σομελιέ με ισχυρότατη άποψη και ….
Κάθεσαι στο τραπέζι σου, παίρνεις τη λίστα των φαγητών και των κρασιών, επιλέγεις το φαγητό και το κρασί και επισκέπτεται το τραπέζι σου και ο σομελιέ του εστιατορίου. Ακούει τις επιλογές σου, αλλά δυστυχώς δεν είναι σε θέση να χειριστεί επαρκώς το επικοινωνιακό κομμάτι του “λειτουργήματος” που ασκεί.
Ένα λειτούργημα που έχει να κάνει πολλά με την επικοινωνία με τον πελάτη ο οποίος πελάτης π.χ επέλεξε μπροστά στους συναδέλφους του, τη σύζυγό του, την μνηστή του….ένα κρασί, ως ειδήμων, με το σομελιέ, έστω και αν συνειδητοποιεί ότι το κρασί δεν είναι το κατάλληλο, να είναι σε θέση να χειριστεί την κατάσταση με μαεστρία, χωρίς να προσβάλει ή να επιβάλει στον άλλο ένα κρασί.
Χειρισμοί πολλοί, αλλά αντί “όχι αυτό δεν ταιριάζει με τα φαγητά σας” ο οινολάτρης θα εκτιμούσε πολύ περισσότερο το:
– Πολύ καλή η επιλογή σας. Αν θέλετε να δοκιμάσετε και κάτι από τη Rioja, θα σας πρότεινα κι αυτό…..
– Εξαιρετικο κρασί αυτό που διαλέξατε. Αν επιθυμείτε να ανοίξετε μετά και δεύτερη φιάλη, δείτε κι αυτό το κρασί του Χ.Ψ παραγωγού που μόλις προσθέσαμε στην κάρτα μας.
– Είναι όντως υπέροχος συνδυασμός. Αν θέλετε κάτι από Νέο Κόσμο, στην ίδια τιμή, έχουμε κι αυτό που πρόσφατα έχει πάρει ψηλή βαθμολογία από τον…..
Εν κατακλείδι, το κρασί υπόκειται και στον υποκειμενισμό. Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα, που λέει κι ο λόγος.