Ο καταξιωμένος βαρύτονος Κύρος Πατσαλίδης, μιλά στο Fine & Dine για το μουσικό γεγονός της χρονιάς

Με την ευκαιρία της καθόδου στο νησί του Κύρου Πατσαλίδη μαζί με την περίφημη Vienna Mozart Orchestra, ο καταξιωμένος Κύπριος βαρύτονος, μάς μιλά για την εν λόγω εκδήλωση, αλλά και εφ όλης της ύλης, για τη μουσική κουλτούρα, την παιδεία και όχι μόνο.

Κύρο, καλωσόρισες ξανά στο νησί μας, μαζί με την εγνωσμένου αξίας, Vienna Mozart Orchestra για ένα γεγονός που όλοι περιμέναμε. Τι πρόκειται να μας παρουσιάσετε και ποια μορφή θα έχει;

Αγαπητέ μου Νίκο, σε ευχαριστώ από καρδιάς για το ζεστό καλωσόρισμά σου, στην αγαπημένη μου πατρίδα Κύπρο, την ιδιαίτερη φιλοξενία σου, η οποία μου δίνει ξεχωριστή χαρά. Η παγκοσμίου φήμης Ορχήστρας Μότσαρτ της Βιέννης για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί στο Μεσαιωνικό Κάστρο της Πάφου, το οποίο θεωρώ ότι είναι το μεγαλύτερο μουσικό γεγονός της χρονιάς.

Από τα γαλάζια νερά του Δούναβη, στα γαλάζια νερά της Πάφου, θα ζήσουμε ένα μουσικό ταξίδι από την Βιέννη, με  μία από τις καλύτερες Ορχήστρες της Αυστρίας, αφενός με τη μουσική ποιότητα που τη διακρίνει, αφού μαζί της συνεργάζονται μερικοί από τους καλύτερους μουσικούς της Φιλαρμονικής της Βιέννης, αλλά και με την ατμόσφαιρα που δημιουργούν τα κοστούμια και οι περούκες της εποχής που έζησε και μεγαλούργησε ο διάσημος συνθέτης Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, σε συνδυασμό με τον καλλιτεχνικό ενθουσιασμό και τη δεξιοτεχνία των μουσικών.

Οι δεξιοτέχνες μουσικοί της Ορχήστρας θα παρουσιάσουν ένα μοναδικό μουσικό ταξίδι, μεταφέροντας το κοινό στη Βιέννη του 18ου αιώνα, ερμηνεύοντας μερικά από τα γνωστότερα και πιο αγαπημένα έργα του Μότσαρτ και της μουσικής δυναστείας των Στράους.

Με την ορχήστρα θα εμφανισθούν η σοπράνο Sera Gösch και εγώ, υπό την διεύθυνση του αρχιμουσικού της ορχήστρας, Andràs Deàk, συνεργάτη της ορχήστρας εδώ και πολλά χρόνια, σε γνωστές και αγαπημένες άριες, για να μας χαρίσουν υπέροχες στιγμές και να μας ταξιδέψουν στην μαγική ατμόσφαιρα της Βιέννης.

Θα ήθελα να αναφέρω, ότι οι συναυλίες της Ορχήστρας Μότσαρτ της Βιέννης πραγματοποιούνται στις μεγαλύτερες και διασημότερες αίθουσες συναυλιών της Βιέννης και συγκεκριμένα στην Goldener-Saal  του Musikverein ( Η Χρυσή Αίθουσα του Μεγάρου Φίλων της Μουσικής της Βιέννης) και στην Κρατική Όπερα της Βιέννης ( Staatsoper Wien) στην οποία είχα την ιδιαίτερη χαρά να σε φιλοξενήσω μαζί με την οικογένειά σου, αγαπητέ Νίκο, σε συναυλία που τραγουδούσα μαζί με την ορχήστρα αυτή.

Το πρόγραμμα περιλαμβάννει γνωστά αποσπάσματα από συμφωνίες, άριες και ντουέτα του μεγάλου μουσουργού W.A.Mozart και στο τέλος τα δημοφιλή αποσπάσματα του J.Strauss “ Ο Γαλάζιος Δούναβης” και το “Radetzky Marsch”. Πιστεύω ότι το τυχερό φιλόμουσο κοινό της Κύπρου μας, θα ζήσει μια αξέχαστη βραδιά αφιερωμένη στην μουσική!

 

Η Πάφος έχει συνδεθεί συνειρμικά εδώ και πολλά χρόνια με την Όπερα. Πόσο εύκολο ή δύσκολο πιστεύεις είναι να συντηρηθεί ένας τόσο όμορφος θεσμός, σε μια μικρή πληθυσμιακά χώρα και μια μικρή πόλη, όπως είναι η Πάφος;

Η όπερα είναι ένα από τα πιo πολυέξοδα είδη της τέχνης. Το γεγονός ότι για πολλά χρόνια η Πάφος παρουσίαζε αρκετές παραγωγές έργων όπερας, είναι άξιον λόγου, αλλά σίγουρα σε αυτό συνέβαλε τα μέγιστα, η κρατική χορηγία και οι ιδιωτική χορηγία.

Η δική μου, εντελώς προσωπική άποψη, είναι ότι για να συντηρηθεί ένας τόσο σημαντικός θεσμός στην χώρα μας και ιδιαίτερα στην μικρή πόλη της Πάφου, χρειάζονται εκ νέου απόψεις επί του θέματος, από ανθρώπους της όπερας, που έχουν ζήσει και έχουν τραγουδήσει σε μεγάλα λυρικά θέατρα και που μπορούν να συμβάλλουν στην διατήρηση του θεσμού αυτού.

Εγώ έχω δηλώσει παρών σε αυτή την προσπάθεια και είμαι είς θέσιν να καταθέσω τις απόψεις μου, όταν αυτό μου ζητηθεί από τους αρμοδίους, γι’ αυτό ας μου επιτραπεί, να αναφέρω μόνο, ότι τρόποι υπάρχουν πολλοί!

Κύρο διαπρέπεις στην Αυστρία, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, εδώ και δεκαετίες στο πεδίο της κλασικής μουσικής, μαγεύοντας το κοινό σε διάφορες εκδηλώσεις με την στεντόρεια φωνή σου. Πώς βλέπεις τα δεδομένα στην μετά τον κορωνοϊό εποχή, όσο αφορά την ζήτηση, την προσέλευση και τελικά την επιτυχία τέτοιων εκδηλώσεων;

Σε ευχαριστώ Νίκο μου, για τα καλά σου λόγια. Όντως όπως για όλη την ανθρωπότητα, η πανδημία του κορονοϊού, συγκλόνισε όλο τον κόσμο και καθήλωσε πολλά επαγγέλματα, μεταξύ και των επαγγελματιών μουσικών, ηθοποιών, τραγουδιστών  λυρικών και μη, αλλά και πολλών άλλων της τέχνης και του πολιτισμού εν γένει.

Κρίνοντας από την δική μου εμπειρία, σίγουρα κάποια θέατρα πλήγηκαν περισσότερο από κάποια άλλα και γι’ αυτό δεν δύνανται πλέον για αρκετό χρονικό διάστημα να μετακαλέσουν κάποιους καλλιτέχνες σε συνεργασία. Αυτό το οικονομικό πρόβλημα, θέλω να πιστεύω ότι σύντομα θα ξεπεραστεί, αν και βλέπω ότι υπεισέρχονται νέοι παράγοντες, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, οικολογικές καταστροφές, πληθωρισμός και άλλα, που απεύχομαι να μην την πληρώσει για ακόμη μία φορά ο πολιτισμός.

Ασφαλώς, θα πρέπει να αναφέρω, ότι την περίοδο του κορωνοϊού στην χώρα που ζώ και εργάζομαι, το αυστριακό κράτος μας στήριξε πάρα πολύ και γι’ αυτό ειλικρινά νιώθω ευλογημένος που ζω σ’ αυτή την χώρα. Αντίθετα απ’ ότι γνωρίζουμε, δεν έγινε το ίδιο στην πατρίδα μου την Κύπρο, όπου οι εργάτες του πολιτισμού, είχαν μία αναξιοπρεπή αντιμετώπιση.

Εύχομαι με την πολύ σημαντική παρουσία του Υφυπουργείου Πολιτισμού και του/της εκάστοτε υφυπουργού, να λυθούν πολλά θέματα που αφορούν την εξέχουσα μερίδα των ανθρώπων του πολιτισμού στην Κύπρο μας.

Αν κρίνω ασφαλώς την προσέλευση αυτή την περίοδο, στις σχεδόν καθημερινές συναυλίες της Ορχήστρας Μότσαρτ της Βιέννης, στα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα θέατρα της Βιέννης, με 2 000 θέσεις, μπορώ να πω μετά βεβαιότητας, ότι υπάρχει πληρότητα και συνάμα μία ζηλευτή επιτυχία των συναυλιών. Πιστεύω ότι το ίδιο θα γίνει και στις δύο αποκλειστικές συναυλίες της ορχήστρας αυτής, στο Μεσαιωνικό Κάστρο της Πάφου στις 29 και 30 Σεπτεμβρίου.

Η κλασική μουσική, μετά και από πολλαπλές έρευνες, έχει συνδεθεί με την ηρεμία του ανθρώπου, τη γαλήνη της ψυχής και του πνεύματος. Ποια η δική σου θέση, βιώνοντάς την τόσα χρόνια σε καθημερινή βάση, τόσο προσωπικά, όσο και στο περιβάλλον σου; 

Η κλασσική μουσική και ιδιαίτερα η όπερα είναι το είδος εκείνο της τέχνης στο οποίο υπάρχει μία μικρή προκατάληψη. Πιστεύω όμως ότι αυτό την αδικεί, γιατί όταν ζήσει κάποιος από κοντά μία συναυλία ή μία παράσταση όπερας, θα αντιληφθεί ότι υπάρχει μία εντελώς διαφορετική άποψη.

Οι εξέχουσες μουσικές ιδιοφυίες που συνέθεσαν έργα συμφωνικά ή όπερες, τα έργα τους δεν έχουν ημερομηνία λήξης, αλλά ζουν και ακούγονται για εκατοντάδες χρόνια. Αυτό από μόνο του δηλώνει αρκετά.

Γι’ αυτό όποιος γευθεί το νέκταρ της κλασικής μουσικής, συμπεριλαμβαννομένης και της όπερας, γίνεται φανατικός οπαδός αυτού το μαγευτικού κόσμου. Και δόξα τώ Θεώ, έχω ζήσει άπειρες στιγμές επί σκηνής που δοξολογώ τον Δημιουργό μου, που έδωσε στην ελαχιστότητά μου, να ζήσω μέσα σε αυτό το θαύμα της κλασικής μουσικής.

Ειλικρινά νιώθω ευλογημένος που έζησα και ζω, αυτές τις μοναδικές στιγμές και πέραν τούτου, θεωρώ ότι η κλασική μουσική, ο φυσικός ήχος των οργάνων που ακούγονται μέσα από κάθε θεϊκό δημιούργημα των κλασικών μουσουργών, γαληνεύει την ψυχήν, αλλά πολύ περισσότερο το πνεύμα, που στην εποχή μας, με την ηχορύπανση και τον αλόγιστον τρόπο ζωής, οδηγούμεθα σε παράνοια και ψυχικό μαρασμό.

Τέλος θα ήθελα να πω ότι είναι ευλογία, το να περπατάς καθημερινά στην γειτονιά όπου ζω στην Βιέννη, στο μονοπάτι ακριβώς όπου ο Μπετόβεν έγραψε την Ηρωϊκή Συμφωνία του!

Κύρο, τι θα πρότεινες έτσι η κλασική μουσική να γίνει βίωμα και να αγαπηθεί περισσότερο από όλους, μικρούς και μεγάλους στην ιδιαίτερή σου πατρίδα, την Κύπρο;

Μπορώ να πώ ότι η κλασική μουσική στην ιδιαίτερη πατρίδα μου Κύπρο, βρίσκεται σε πολύ καλύτερα επίπεδα από ότι ήταν πριν 30 χρόνια όταν έφυγα. Σήμερα υπάρχει περισσότερο κοινό που παρακολουθεί συναυλίες κλασικής μουσικής. Για να γίνει βίωμα και να αγαπηθεί, είναι ένα τεράστιο θέμα, το οποίο έγκειται στο ότι εμείς έχουμε διαφορετική κουλτούρα, μία προσέγγιση όπως ανέφερα, ολίγον τί προκατειλημμένη.

Ασφαλώς έχουν γίνει τεράστια βήματα στην προσέγγιση, γι’ αυτό χαίρομαι ιδιαίτερα που έχουμε μία εξαιρετική Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, με θαυμάσιους μουσικούς, αλλά και μία Συμφωνική Ορχήστρα Νέων της Κύπρου, η οποία είναι μία από τις καλύτερες ορχήστρες νέων στον ευρωπαϊκό χώρο.

Μάλιστα, ένα κλιμάκιο 20 νέων μουσικών παρουσιάζεται κάθε χρόνο, στο Μέγαρο Φίλων Μουσικής της Βιέννης, στην ΚΥΠΡΙΩΝ ΣΥΝΑΥΛΙΑ, που διοργανώνει το Κυπριακό Πολιτιστικό Κέντρο Βιέννης, με δική μου καλλιτεχνική επιμέλεια, την οποία στηρίζουν οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υφυπουργείου Πολιτισμού και το Υπουργείο Παιδείας,Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου.

Ασφαλώς σε αυτή την εκδήλωση συμμετέχει και χορωδία των Μουσικών Σχολείων μας, μαζί με νέους Κύπριους σολίστ, υπό την διεύθυνση του άξιου αρχιμουσικού και Καλλιτεχνικού Διευθυντή της ΣΟΝΚ. Σίγουρα η μουσική παιδεία στην Κύπρο είναι σε καλύτερο δρόμο, αλλά χρήζει ακόμη βελτιώσεως.

Κάποιες χρήσιμες συμβουλές που θα έδινες σε ένα έφηβο ή ένα ενήλικα, ο οποίος ενδιαφέρεται να ακολουθήσει το δικό σου δρόμο;

Όπως έχω ξεκινήσει κάποτε το δικό μου ταξίδι στην όπερα, με μία βαλίτσα γεμάτη από όνειρα, είχα πάντοτε συντροφιά τις παρτιτούρες μου, τη συνεχή μελέτη και την προσευχή μου. Η κάθε εποχή έχει και τις δυσκολίες και τις απαιτήσεις της.

Φτάνει να έχουμε πίστη σε αυτό που κάνουμε, υπομονή, αφοσίωση και ταπεινότητα. Σίγουρα το επάγγελμα του λυρικού τραγουδιστή, έχει πολλές θυσίες και άπειρη δουλειά. Επίσης ο ανταγωνισμός στις μέρες μας είναι μεγαλύτερος, όχι πώς δεν ήταν παλιά, αλλά υπάρχουν περισσότεροι που ασχολούνται με το λυρικό τραγούδι. Παρ’ όλα ταύτα, όλα μπορούν να γίνουν με τα πιο πάνω εφόδια που ανέφερα, φτάνει να γίνουμε ολοκληρωμένοι καλλιτέχνες και προσωπικότητες.

Πού θα σε δούμε και ακούσουμε μετά την κάθοδό σου στην Πάφο, ποια τα όνειρα και τα οράματά σου για το μέλλον;

Αυτό τον καιρό συνεχίζω τον κύκλο των συναυλιών μου από τον Απρίλιο μέχρι και τον Δεκέμβριο στην Βιέννη, με την Ορχήστρα Μότσαρτ της Βιέννης στην Χρυσή Αίθουσα του Μεγάρου Φίλων Μουσικής, εκεί όπου παρουσιάζεται κάθε χρόνο η πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης.

Επίσης στην Κυπρίων Συναυλία της Βιέννης στις 26 Νοεμβρίου και ασφαλώς μου δίνεται η ευκαιρία να το αναφέρω, στον προσωπικό ψηφιακό δίσκο μου, με τίτλο «AMORE PER SEMPRE», με γνωστά αποσπάσματα όπως «Granada», «En Aranjuez con tu amor», « Dicitencello vuie», « My way» , παλιά ελληνικά τραγούδια μεταξύ των οποίων, «Τι ν’ αυτό που το λένε αγάπη», «Κάποιο δειλινό», «Καπετάνιε χαμογέλα», «Η Πρώτη μας νύχτα» και δύο κυπριακά τραγούδια, «το Γιασεμί» και «το Άρκον Τραντάφυλλον» σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, του συνθέτη Λευτέρη Γιαννάκου και στίχους του Αντρέα Παπαχαραλάμπους.

Είναι μία μεγάλη παραγωγή με την 60μελή Συμφωνική Ορχήστρα της Βουδαπέστης, στο στούντιο ηχογράφησης της Κρατικής Ραδιοφωνίας της Βουδαπέστης, υπό την μουσική διεύθυνση, του διάσημου Ούγγρου  μαέστρου Andràs Deàk, τη συμμετοχή της νεαρής Κύπριας τραγουδίστριας Μαρίας Βαρδάκη, της εξ Ελλάδος μεσοφώνου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Αθηνών, με ενορχήστρωση, του ονειρικού διαπρεπή Έλληνα μουσικού Ντίνου Γεωργούντζου.

Όνειρα δεν έχω πια, γιατί δόξα τώ Θεώ έχουν πραγματοποιηθεί αρκετά, απλά θα ήθελα να παρουσιάσω στην ιδιαίτερη μου πατρίδα σε συναυλία, τον νέο προσωπικό ψηφιακό δίσκο. Όραμά μου να δημιουργήσω τις προϋποθέσεις για να υπάρξει μόνιμο λυρικό θέατρο στην Κύπρο, όπου όφελος θα υπάρξει για όλους μας. Εύχομαι να πραγματοποιηθεί.

Τέλος ένα από τα οράματα μου, είναι να τραγουδήσω τα «Ελευθέρια» στο Κάστρο της Κερύνειας και να δώσω συναυλίες, στα ελεύθερα αρχαία θέατρα της κατεχόμενης σήμερα, γης μας. Αν ο Θεός με κρίνει ανάξιο να πραγματοποιήσω αυτό το όραμα, εν όσο ζω, το εύχομαι ολόψυχα, στην νέα γενιά.

Τελευταία Νέα

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
On Key

Related Posts

Τρέχουμε όλοι να πάμε δεξιά κι αριστερά διακοπές εκτός Κύπρου – και καλά κάνουμε δηλαδή- και ερχόμενοι πίσω, πολλοί πυροβολούμε τον τόπο μας…

Τρέχουμε όλοι να πάμε δεξιά κι αριστερά διακοπές εκτός Κύπρου – και καλά κάνουμε δηλαδή- και ερχόμενοι πίσω, πολλοί πυροβολούμε τον τόπο μας, ότι τάχα

Τρεις τελευταίες παραστάσεις για τις “Φοίνισσες” του Ευριπίδη, στην Πάφο, στη Λάρνακα και στη Δερύνεια

Η καλοκαιρινή παραγωγή του ΘΟΚ «Φοίνισσες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Μαγδαλένας Ζήρα συνεχίζει με μεγάλη επιτυχία την περιοδεία της με τρεις τελευταίους σταθμούς, την Πάφο